tisdag 10 juni 2008

TÅGRESOR FÖR ALLA?

Besvikelsen till trots måste jag ändå tacka SJ, som gav mig den sista knuffen som behövdes för att jag skulle starta en blogg!

Jag blev så irriterad över SJ:s nya prissystem och dess för mig ofattbara utformning, att jag beslutade mig för att skriva om det någonstans!

Det hela började med planeringen av en resa till Stockholm, som skulle äga rum vecka 23. Då skulle min minsta son ta studenten i Malmö och vi skulle sedan åka för att hälsa på hans store bror (min äldsta son) och våra vänner i Stockholm, som inte kunde komma hit mitt i veckan.

Av olika anledningar kunde jag inte boka biljetterna långt tid i förväg och de blev sedan så pass dyra att vi nästan tvingades att stanna hemma. SJ:s nya prissystem baseras helt på rörliga priser -som de stolt annonserar på hemsidan- men priserna rör sig endast uppåt, vilket de inte annonserar om. Desto närmare avgång desto dyrare resa!

Det nya prissystemet är dessutom öforutsägbart och ologiskt, med enorma skillnader från den ena avgången till den andra, på en och samma dag, till samma resmål. Inte ens personalen som säljer biljetterna har koll på priserna! Man kan visserligen kolla priserna själv -förutsatt att man har gott om tid och tillgång till Internet - men man blir inte klokare av det.

Jag har under mina 33 tillbringade åren i Sverige åkt SJ tåg åtskilliga gånger och därmed varit med om många ändringar i prissättningssystemet, men aldrig tidigare upplevt något liknande.

Tågresorna verkar numera blivit en nästan oåtkomlig lyx för vanliga medborgare med låga inkomster eller ont om tid och man kan faktiskt undra över varför.

Sköts systemet helt automatiskt eller har planerarna inte tänkt efter ordentligt innan de ändrade systemet?

Vill SJ bli av med de fattiga resenärerna eller försöker man styra resenärerna till att planera sin resa med extra lång tid i förväg, vilket alla inte kan göra?

Vill man förstöra så pass för SJ att den hamnar i en dålig ekonomisk situation som endast en försäljning till utländska ägare blir räddningen? Eller är framtiden avveckligen såsom det blev för POSTEN, som utan tvekan var en stolthet för Sverige?

Inga kommentarer: